beurs3
Juventus chat - Afdrukversie

+- beurs3 (http://beurs3.nl/forum)
+-- Forum: voetbalsector (http://beurs3.nl/forum/forumdisplay.php?fid=12)
+--- Forum: Juventus (http://beurs3.nl/forum/forumdisplay.php?fid=16)
+--- Topic: Juventus chat (/showthread.php?tid=24)

Pagina's: 1 2

Juventus chat - atitlan - 27-01-2017

4 jaar Juventus, een terugkoppeling

Omdat diverse “early sector adapters” precies 4 jaar geleden ook het aandeel Juventus als erg kansrijk in deze sector begonnen te zien, is het wel interessant om deze Juventus thread te beginnen, met een artikel dat aan de sterke omzetgroei van precies de afgelopen 4 jaar refereert. Het artikel is gebaseerd op de vorige week verschenen Football Money League 2017 van Deloitte.

Citaat:Juve’s revenue has increased from €195m in 2012 to €341m for 2016. “

artikel  : Four Serie A clubs in richest 20

Dat is een omzettoename in 4 jaar van exact 75%. Dat is natuurlijk indrukwekkend, te meer dat ook in 2013 al bekend was, dat qua stadion recettes verdere groei nauwelijks mogelijk was. Juventus had dankzij haar nieuwe stadion ook in 2013 al een fraaie bezetting.

In het topvoetbal is stadion bezetting (of capaciteit) echter al lang geen beslissende factor meer.

Zelf bij Borussia Dortmund (als bekend al vele jaren met een gemiddelde van 80.000+ de Europese toeschouwer Croesos ), maken de stadioninkomsten geen 20% van de totale omzet  meer uit. Een soortgelijke omzetexplosie bij Dortmund kwam idem nauwelijks uit toegenomen stadioninkomsten voort.

Waarom benadruk ik de 75% groei van Juventus?

Omdat de winstgevendheid van haar omzet over die periode zelfs gestegen is, is het helder dat zowel ondernemingswaarde als marktwaarde nu ook minimaal 75% hoger zouden moeten liggen dan vier jaar geleden.

Dit alles los van of de toenmalige marktwaardering correct was, maar dat nemen we in dit als illustratie bedoelde voorbeeld even aan.

Dan zouden veel beleggers geneigd zijn te denken, dat ook de koers 75% had moet stijgen.

Dat ware al mooi geweest, maar dit voorbeeld wil laten zien dat dit een (overigens veelgemaakte) fundamentele misvatting is. De koers van Juventus had bij die omzettoename zelfs 2,5x (!) hoger moeten liggen dan 4 jaar geleden (koers +150%). 

Vier jaar geleden bestond ongeveer de helft van de toenmalige ondernemingswaarde van 400 miljoen euro uit netto schuld. Het equity (eigenkapitaal, in dit geval de beurswaarde) betrof dus eveneens precies de (andere) helft van de ondernemingswaarde.

Een waardestijging van 75% impliceerde in het geval van Juventus een toename met 300 miljoen euro. En bij een over die periode gelijkblijvende schuld had deze waardetoename dus volledig in een dito toegenomen beurswaarde tot uiting moeten komen. En daarmee dus niet 75% naar 150% koersstijging moeten betekenen.

Samengevat

• 2013 : 200 miljoen equity waarde (beurswaarde) + 200 miljoen net debt maakte toen 400 miljoen ondernemingswaarde (EV = enterprise value)
  • 2013-2017 : 75% omzettoename → 75% toename ondernemingswaarde (zodat dan immers de multiple EV/omzet onveranderd blijft)
  • 2017 : 700 miljoen ondernemingswaarde –/- 200 miljoen net debt = 500 miljoen equity waarde. En daarmee dus exact 2,5x de equity waarde van 2013.
Nu even aannemende dat de marktwaardering (koers) van toen 22 cent precies correct was (dat was ze niet), dan had de koers nu mutatis mutandis 2,5 x 22 cent = 55 cent moeten bedragen.

In de praktijk weten we echter dat toegenomen marktdominantie ook in de voetbalsector  (zie ook Forbes) hogere waarderingen impliceert.

Ergo, de multiple EV/omzet  van Juventus zou nu hoger moeten liggen dan 4 jaar geleden.
Stel 33% hoger, dan hield 75% omzettoename een verdubbeling (+100%) van de ondernemingswaarde in, en had dit vervolgens (wederom vanwege gelijk blijvende net debt) maar liefst een verdrievoudiging van de koers moeten betekenen, van 22 cent naar 66 cent.

Nogmaals, dit alles aannemende dat de marktwaardering in 2013 (toen dus een koers van 22 cent) correct was.
Overigens komt de aldus voorgerekende 66 cent nog lang niet in de in de buurt van wat Forbes inmiddels als fair value voor Juventus berekent.

In mijn artikel “Mafia practices in Italian soccer” op Lazio-Stakeholder  click hier , heb ik er al op gewezen dat de enige analist die merkwaardigerwijze Juventus (en de beide andere Italiaanse voetbalaandelen) “doet”, dat tevens op een wel erg bijzondere manier doet. 
Maar goed, voor het inzichtelijk maken van extreme praktijken (en  scheefwaarderingenwil deze site zeker ook bedoeld zijn.

RE: Juventus chat - atitlan - 20-02-2017

omnius IEX

ik zou je willen waarschuwen: die Wikepdia tabel is door iemand gemaniupuleerd!
kun je ook bij de revisies zien.. de link naar de laatste Forbes lijst (zie hieronder) is verwijderd

de nieuwe forbes 2017 is nog niet uit, die komt pas in mei

Juve heeft 1299 miljoen USD (geen 1751 miljoen) en overigens moet je van dat getal natuurlijk nog de schulden ter waarde van ca 250 miljoen USD aftrekken, anders vergelijk je appels met peren

http://www.forbes.com/soccer-valuations/

niettemin lijkt Juventus omhoog te willen (mogen)

en er is ook geen 5 jaar hoog wel een jaar hoog

fair value Juventus ligt imo bij ca 90 cent

RE: Juventus chat - atitlan - 20-02-2017

ik nu ook de selectie van Juventus en AS Roma gereed

http://lazio-stakeholder.nl/c_Juve-squad-analysis.html

RE: Juventus chat - Omnius - 21-02-2017

@ Atitlan, bedankt voor je info omtrent de Forbes waardering.
Ik zie voor Juventus alles onder een miljard als goedkoop, gelet op de Europese concurrenten en bijvoorbeeld ook de 740 miljoen voor AC Milaan (ook al gaat die overname ook niet soepel)

Ik zag op de 5 jaarsgrafiek het hoogste punt op 10 april 2015 op 0.325 Euro, maar misschien is de koers toen intraday hoger geweest?

In elk geval lijkt in elk geval Juve en in mindere mate Lazio de weg naar boven weer gevonden te hebben. Vandaag ook weer hoog volume. Met een iets lager tempo als gisteren, maar alles wordt rustig uit het boek weggehapt.

RE: Juventus chat - connect - 22-02-2017

Wellicht is het maffiagehalte bij Juventus wat minder dan het zuidelijker gelegen Lazio.

De hoogste koers intraday Omnimus was iets boven de 40 cent. Technisch gaat het gestaag de goede kant op met Juventus, dat mag ook wel eens een keertje ......weer.

Lazio ritje is vooralsnog een duppie, 20%, is enkel 7 miljoen meerwaarde, wat aangeeft dat er veel meer in het vat zit.

Juventus halfjaarcijfers.. - atitlan - 25-02-2017

http://www.juventus.com/media/native/investor-relations-docs/english/price-sensitive-press-releases/2015-2016/comunicato%202402201%20semestrale%20eng.pdf

Netto winst H1 2016/17 : 72 miljoen Euro...

[Afbeelding: Juventus-H1-16-17.jpg]

Daarmee de hoogste winst ooit door een voetbal club gemaakt.. 

Ondanks ook daar (te) hoge salarissen.

Maar wat iedereen over het hoofd zag (en ziet) zijn 
1. de enorm toegenomen waarde van de assets,
2. tegelijkertijd de boekhoudkundig extreem lage waardering daarvan,

Wat kan zorgen voor geweldige winsten en cash flows.

Met de verkoop van een paar daarvoor goedkoop gehaalde talenten kunnen op de transfermarkt slim opererende clubs  tegenwoordig zelfs al nieuwe stadions financieren. Zulks was 10 jaar geleden nog ondenkbaar.

Stel dat Juventus in H2 break even draait, dan bedraagt de  jaarwinst toch al 0,2x haar beurswaarde (k/w=5), daar waar bijvoorbeeld Manchester United op een k/w van 60 noteert..

Wat men (uit mijn overzichten bijvoorbeeld..) zou kunnen weten (ontdekken), is  dat Lazio uit haar (werkelijk astronomische) verborgen reserves in de selectie  een netto winst zou kunnen genereren die 5x GROTER is dan haar beurswaarde.

Voetbalaandelen beginnen ook in de breedte al stiekem op te lopen, maar diverse titels kunnen onwaarschijnlijk omhoog. 
Imo vanwege de combinatie lage waardering en zekere voortgaande groei, zowel de verreweg minst riskante als meest ondergewaardeerde sector.

Elders betaal je inmiddels vaak voor lucht.

(PS .. er is niets op tegen, zulke teksten op IEX te kopieren, want daar hebben users ook recht op het leren kennen van zulke ontwikkelingen in juist deze zo lang onopgemerkte sector.. dat mag van mij gerust zonder bronvermelding.. een plaatje als hierboven van Juve kun je gewoon eerst op je PC downloaden met "Afbeelding opslaan als" (onder de rechter muisknop), daarna op IEX bijvoegen.

RE: Juventus chat - connect - 25-02-2017

Dat zijn mooie cijfers Attila. 72 miljoen, he he, dat gaat ergens over.

Die omzet van 314 miljoen is waanzinnig, hoe komt dat zo hoog. 2 keer die omzet en ze boeken een omzetrecord in de voetballerij, toch? Uit mijn hoofd heeft nog nooit een club een omzet geboekt van 628 miljoen Euro.

Mooi, omhoog met die koers.

RE: Juventus chat - connect - 26-02-2017

Kwamen die cijfers vrijdag Nabeurs ?

RE: Juventus chat - atitlan - 26-02-2017

(26-02-2017, 17:28)connect schreef: Kwamen die cijfers vrijdag Nabeurs ?

In de loop van de dag.

Inmiddels is er al veel aandacht in de Italiaanse pers

http://marcobellinazzo.blog.ilsole24ore.com/2017/02/25/juventus-semestrale-chiusa-con-un-utile-da-72-milioni-ricavi-da-record-grazie-al-mercato/
http://www.calcioefinanza.it/2017/02/24/juventus-semestrale-2017-ricavi/
http://www.tuttosport.com/news/calcio/serie-a/juventus/2017/02/24-22068451/juve_bilancio_da_campioni_utile_di_72_milioni_di_euro/
enz

RE: Juventus chat - connect - 08-03-2017

Hallo, iedereen wakker. What's up? Juventus 10% in de plus op 41 cent, omzet 8 miljoen stuks.

RE: Juventus chat - atitlan - 08-03-2017

Het viel me al dagen op dat het bij Juve wel heel gemakkelijk ging.

Het kan bij de voetbalaandelen EXTREEM omhoog (heb dat ook voldoende voorgerekend lijkt me), maar omdat de meute het nog STEEDS door had, bleef hier de regie volledig in handen bij de insiders.

Maar waar het nog  wordt tegengehouden,  wordt dat zo  een stuk lastiger. Ook voor  manipulanten geldt immers de regel "go with the flow" als het elders in een sector vliegt.

RE: Juventus chat - atitlan - 12-04-2017

Juventus 53 cent al plus 75 in een maand.. vorig jaar rond deze tijd 23 cent

Ach ja,

1) ik heb aldoor beweerd (en voorgerekend) dat fair value van Juventus EXTREEM veel hoger lag

en ik had gelijk

2) ik heb tevens aldoor beweerd dat Juventus uitsluitend zo ver beneden  fair value noteerde, vanwege grove (insider)manipulatie

en ik had gelijk

Veel sterker.. ik heb de afgelopen jaren in NIETS ongelijk gehad in mijn inzichten t.a.v. voetbalaandelen.

Triest dat het niveau zo laag is (een kleine minderheid beleggers er buiten gelaten), dat men de analyses niet begreep /begrijpt.
En daar waar bij een aantal voetbalaandelen het geld voor beleggers op straat lag/ligt dat daarom niet opgepakt werd/wordt.

RE: Juventus chat - connect - 02-05-2017

(12-04-2017, 8:18)atitlan schreef: Juventus 53 cent al plus 75 in een maand.. vorig jaar rond deze tijd 23 cent

Ach ja,

1) ik heb aldoor beweerd (en voorgerekend) dat fair value van Juventus EXTREEM veel hoger lag

en ik had gelijk

2) ik heb tevens aldoor beweerd dat Juventus uitsluitend zo ver beneden  fair value noteerde, vanwege grove (insider)manipulatie

en ik had gelijk

Veel sterker.. ik heb de afgelopen jaren in NIETS ongelijk gehad in mijn inzichten t.a.v. voetbalaandelen.

Triest dat het niveau zo laag is (een kleine minderheid beleggers er buiten gelaten), dat men de analyses niet begreep /begrijpt.
En daar waar bij een aantal voetbalaandelen het geld voor beleggers op straat lag/ligt dat daarom niet opgepakt werd/wordt.

We missen allen het 1 Euro feestje van Juventus want het moet al raar lopen gaat Juventus daar morgen niet 

doorheen. Maar helaas jongens, geen feestje dus maar in de hold voor het 1 Euro feestje van Lazio.
Juventus 97 cent   Lazio 79 cent  bij beide een omzet van 3.5% v/h uitstaande aandelenkapitaal. Exclamation

RE: Juventus chat - de speurneus - 28-07-2017

Ik heb van de week maar eens even een klein plukje 20K van deze bianconerietjes gekocht.
Vind het wel een redelijk lage koers nu. Niet super laag maar goed. Zakt nog wat verder dan koop ik wel bij.

RE: Juventus chat - de speurneus - 31-07-2017

Juve kruipt lekker omhoog...not bad. Not bad at all SIR!

RE: Juventus chat - atitlan - 31-07-2017

Straks koop jij dat golfcomplex nog op, met bar en al, Speurneus Smile

RE: Juventus chat - de speurneus - 31-07-2017

(31-07-2017, 17:47)atitlan schreef: Straks koop jij dat golfcomplex nog op, met bar en al, Speurneus Smile

LOL!! 
Nee ik ben aan het sparen voor een sabatical van 2 jaar. Rondje zeilen vanaf de Canarische via Kaapverdie naar Carieb.
En dan ooit weer terug..Bahama's, New York, Bermuda, Azoren en dan.....maar weer verder kijken  Smile

RE: Juventus chat - atitlan - 01-08-2017

Twee jaar achtereen aan het golven... te gek !

[Afbeelding: 600x0-Ik%20ga%20zeilen%20pag%2056.jpg]

RE: Juventus chat - de speurneus - 01-08-2017

Mooie kunstwerk!
Die voetbalaandelen die zijn lekker. Had ik eerder moeten doen!

RE: Juventus chat - Josti5 - 02-08-2017

Wat Juventus betref: het vertrek van Bonucci zit mij nog stééds niet lekker...