BVB chat
Borussia Dortmund Will Soon Be So Damn Good

ik denk een mooi eerste artikel op dit nieuwe voetbalforum over Borussia Dortmund, waar veel erkenning uit spreekt wat hier de afgelopen jaren bereikt is, hoe aantrekkelijk de club ook is geworden intussen voor groot talent

Borussia Dortmund Will Soon Be So Damn Good

Kevin Draper

In what has been a pretty tame January transfer window—unless Manchester United discarding spare parts gets you excited—Borussia Dortmund made perhaps the biggest splash today when they signed 17-year-old Swedish phenom Alexander Isak, along with extending the contract of the world’s future best player, Christian Pulisic, through 2020. At the moment Dortmund are a step behind the world’s elite teams, but they also probably have the single most exciting collection of young talent anywhere.

In the recent past, Dortmund won Bundesliga titles in 2011 and 2012, and also made it to the Champions League final in 2013. Despite this success, they couldn’t hold off Bayern Munich’s deeper pockets forever, especially when Bayern raided them for stars Mario Götze (who has since returned), Robert Lewandowski, and Mats Hummels. After taking the team to the very pinnacle of German and European soccer, something seemed to break during manager Jürgen Klopp’s final year in Dortmund, leading him to resign in 2015.

vervolg

http://deadspin.com/borussia-dortmund-wi...1791533523
Antwoord
Exclamation 
"coolest club in EuropeSmile

en herinneren we ons nog hoe de early Borussia Dortmund adapters op IEX door de ONN's voor die keuze op IEX herhaaldelijk belachelijk werden gemaakt 

Borussia Dortmund show contempt for Donald Trump with brilliant post about THEIR wall

BvB confirm their status as the coolest club in Europe with epic Donald Trump takedown on Twitter

artikel
http://www.mirror.co.uk/sport/row-zed/bo...ld-9696535
Antwoord
Gaat Borussia dit weekend naar plaats 3 in de Bundesliga, huidige stand is nummer 5.
Antwoord
Dit is een test of alles werkt, Leibzig leidt met 2 tegen 1, nog 10 minuten te gaan. Het publiek is los.
Antwoord
super ric, dan zijn de problemen opgelost!

mainz uit winnen en bvb is iid derde morgen
Antwoord
Dortmund schopte Leipzig de nummer 2 helemaal aan gruzelementen, dat viel wel mee maar er waren legio scoringskansen voor Reus en Aubamayang, te dol hoe ze de bal keer op keer niet tussen die 2 palen konden plaatsen.Aubamayang overigens is topscoorder in de competitie met 17 doelpunten, Lewandowski volgt met 15.

Leipzig scoorde in de laatste 5 seconden als Duitsers waardig maar gelukkig stond de man krap an buitenspel, dus werd ie afgekeurd.

Eindstand 1-0 voor thuisspelend Borussia. Staan nu geflatteerd 3e in de compi.
Antwoord
Dortmund is prachtig op weg Ric.. met Dembele, Guerrro, Pulisic.. werden afgelopen op de transfermarkt super zaken gedaan.
Antwoord
Ik heb de wedstrijd niet gezien, werd niet uitgezonden maar goed ook, wat een drama, van Darmstad verliezen, dat prutsdorp staat helemaal onderaan. De concurrentie verloor dus een mooi moment om hun slag te slaan.

Schaatsen was van een heel ander kaliber, prachtige sport, mooi om te zien.

Overigens hebben we leverkusen zien voetballen, dat team danste de sterren van de hemel.
Antwoord
Vanavond mogen ze er weer met de pet naar smijten tegen Benfica, Lissabon, Als ze zo lamlendig tegen Darmstad verliezen zullen ze vandaag wel weggespeeld worden door het sluw spelende Benfica. Zakdoeken bij de hand dus maar vanavond om kwart voor 9 bij jullie.
Antwoord
Was het nu vanavond of vanmiddag (Lazio thread)?
Wel lastig voor je wanneer je in een heel andere tijdzone zit

Benfica-BVB gaat vast twee spectaculaire partijen en alweer reclame voor het voetbal EN natuurlijk bvb worden.
Daar kijken gauw 500 miljoen man naar op TV .. moet je eens zien wat dat waard is.

Intussen weten clubs als Dortmund niet waar ze met al het geld naar toe moeten.

Kopen ze nu een heuse berg nabij het prachtige trainingscomplex, vanwaar (met een verrekijker) wel eens de trainingen bespioneerd kunnen worden. Moeten ze er van de stad verplicht een grote woning op bouwen etc.
Paar miljoen kost dat grapje weer.. maar het is allemaal peanuts. 

Bij elkaar is Dortmund al een hele tijd zich vol aan het stoppen met waardevolle (ooit gemakkelijk te cashen) assets. 
Het dient imo tegelijkertijd het belangrijke nevendoel de koers veel te laag te houden, want zo kan de winst kunstmatig gedrukt worden etc.

Ooit zeggen de grote jongens cq grootaandeelhouders dan "hap" en hebben ze na jarenlang rommelen met de waardering op een koopje miljarden ondernemingen in handen (zie ook Forbes).

Dat kan omdat de  kudde het a) niet door heeft en b)  liever achter zwakke bedrijven als  Mittal cs. aan loopt. 
Of andere gepushte rommel als biotech.. hoe heet dat spul eigenlijk.

Elke beursgenoteerde voetbal club uit de 5 grote voetballanden (op Manu na) heeft de facto een eigen vermogen op dik 100% van het balanstotaal, reken je althans niet de fake (boek)waarde maar de echte waarde van de selectie in, immers zelfs buitengewoon liquide waarden.

Lazio zit zelfs  al gauw op 400-500%!

Wat is alweer de Basel-eis voor banken?

Het is allemaal niet te geloven.

http://www.goal.com/de/news/827/bundesli...l%C3%A4nde
Antwoord
Wedstrijden in de CL worden gespeeld om 20.45 jullie tijd. hier is het dan kwart voor 4 s.middags, dwz nog wel want aan die nonsens van zomer en wintertijd doen wij niet mee.

Zal me een berg wezen daar in Dortmund. 3.5 ton voor die heuvel exclusief huis. Lijkt me een toffe prijs.

Die familie Mittal is helemaal knots, tenminste als het waar is: De dochter van Mittal is getrouwd, het feest duurde maar liefst 5 dagen en kostte 66 miljoen dollar. Als het waar is he.

Mittal stond vorig jaar op een laag van 2 euro, vandaag 8.50. en het wordt vast nog een stuk Hoger maar goed dit is een voetbalsite en geen staalsite.

70% balbezit voor Borussia, het nadeel van zo.n overwicht is dat de tegenpartij massaal op eigen helft te vinden is, een stalen verdediging, dus toch staal is het gevolg.

Wat weer een klote wedstrijd, schoten op het doel genoeg en zelfs een penalty voor Borussia op het moment dat ze met 1 tegen nul achterstonden. Aubamayang schoot recht in de handen van de keeper, goed gedaan hoor.

Niet veel later na de zoveelste bal in het publiek ipv in het net werd hij gewisseld.

Basel-eis voor banken zal zo'n 3 % bedragen.
Antwoord
net gelezen maar exact aansluitend  wat ik ook over de enorme waarde van stille reserves (en het vermogen tot het creeren daarvan) beweer

Die Befürworter der Aktie und auch einige der Analysten, bzw. Forbes und KPMG würden aber nie die stillen Reserven außer Acht lassen. Denn die Renditegesichtspunkte hängen unmittelbar mit den stillen Reserven zusammen. Wenn Aubameyang verkauft wird, könnte der nächste Nettogewinn sogar dreistellig werden. Wenn man nun diese stillen Reserven genauer anschaut, dann stellt man fest, daß sie unfassbar hoch sind, deutlich über 200 Millionen. Risiken gibt es auch, also Kaderabwertungen. Die Chancen sind aber ungleich höher, dies ist komplett unabhängig vom sportlichen Erfolg oder Misserfolg. Als der BVB nur Siebter wurde, sind diese stillen Reserven klar gestiegen. Als gleichzeitig Hoffenheim nur Achter wurde, verkauften sie einen Spieler für 41 Mio. Bei dem von transfermarkt.de genannten Kaderwert werden letztlich viel zu viele Risiken eingepreist, das ist unverhältnismäßig. Der extrem wichtigere Punkt ist, daß man eine Fussballaktie ganz generell nicht ausschließlich nach dem Renditegesichtspunkt bewertet, sondern nach anderen Kriterien, nämlich den langfristigen Aussichten. Wenn sich bei Borussia Dortmund an dem Transferverhalten nix ändert, werden sie schon sehr bald über 500 Mio Umsatz haben. Daß die Transferpreise aufgrund der neuen TV Verträge in England und Deutschland weiter anziehen, ist unstrittig. Danach kommt die CL Reform und beim BVB kommen sehr bald neue Sponsorenverträge, u.a. mit dem Ausrüster. Die Vereine gaben zuletzt nur das Geld aus, was sie mehr bekamen, so weit so simpel. Liverpool machte zuletzt 70 Mio Nettogewinn, dies obwohl sie jahrelang Verluste machten. Selbst Manchester City und Chelsea machen mittlerweile Gewinne. Wie Fussballaktien in so einem Zusammenhang bewertet werden können, sieht man hervorragend an der Manchester United Aktie. Die brachten gerade Quartalszahlen, ich fasse mal zusammen: Entwicklung ggü Vorjahreszeitraum: Umsatz steigt um 18% Gewinn sinkt um 5,77% Schulden steigen um 27,1% (wegen der Wechselkurse aufgrund Brexit) Aus Sicht von Borussia Dortmund sind solche Kennzahlen nicht soooo toll. Manchester United steht momentan noch nicht mal auf einem Euro League Platz, deswegen verkauft aber keiner die ManUtd Aktie Gestern stieg die ManUtd Aktie bei hohen Umsätzen um 8,33% Dort gibt es gute Analysten und starke Investoren. Beim Verpassen der CL in 2014 hatte sich Quote der institutionellen Anleger einfach verdoppelt. Leerverkäufer wurden kalt erwischt, eben weil die Analysten sich komplett anders verhalten hatten.

en zelf bij het 10x goedkopere Lazio liggen ze op dat gigantisch niveau
[br][br]
[br][br]
die stille reserves en hoe ze berekend worden, kun je natuurlijk ook in mij overzicht hiernaast door BVB aan te klikken zien

ook grappig vergelijk je ManUen BVB : dezelfde selectie waarde van 500 miljoen (daarvan wel 110 verkocht) .. alleen MANU had er zo'n 600 miljoen voor betaald, Borussia maar 250 miljoen
Antwoord
ik kan laten zien dat ik altijd gelijk had , maar werd steeds door de strond gehaald door leiden als ene NYC dei als bij Ric en John bekend  maar belelf zaniken over MANU

ik schreef 25 nov 2012 om 12:10
https://www.iexprofs.nl/Forum/Topic/1265385/165/Borussia-Dortmund.aspx

In welke beursgenoteerde voetbalclub zou je beter kunnen zitten. 

Eentje die bij de gemiddelde verkoop van spelers tegenvallende opbrengsten heeft en na daarvoor hoge afschrijvingen soms ook nog eens hoge boekverliezen moet nemen, daarna waarschijnlijk veel duurder moet terugkopen, of alles omgekeerd.

Een heel specifieke discussie voor bedrijfstak voetbal.. in andere sectoren kom je zulke cruciale verschillen namelijk niet tegen.

In andere bedrijfstaken zul je never nooit in staat zijn alleen al de stille reserves per aandeel in een paar jaar tijd te verhogen op een manier die de koers overstijgt.
Zie het al voor me dat het Volkswagen lukt naast haar op zich florissante operationele bedrijfsgang haar stille reserves in twee jaar met 80 miljard te verhogen (BVB verhoudingen). Daarna bij laten we zeggen een verkoop van 20% daarvan haar netto winst even met 16 miljard kan opvoeren en als bedrijf toch gewoon prima verder kan.

https://www.iexprofs.nl/Forum/Topic/1265385/165/Borussia-Dortmund.aspx

zulke antwoorden en eindeloos veel meer shit gaf deze Talpa basher (SBB) dei wel al uit 2003 kenden

"u zeg je dat het goed is te investeren in Dortmund omdat andere clubs nog slechter zijn.

Je moet gewoon niet in voetbalclubs investeren. Dat is alles."

"Dat komt omdat voetbalsclub geen financiele belegging zijn. Ze zijn waard wat de gek ervoor geeft.

Dat de gek veel geeft voor ManU betekent niet automatisch dat er een andere gek is die ook veel moet geven voor BVB."

"Dat soort overwegingen mis ik in jouw betoog. Je kijkt naar cijfertjes maar je hebt geen mening over de voetbalwereld."

"En duitse spelers zijn ook niet erg mobiel, dus welke club zou nu al die hoge transferbedragen kunnen betalen?"

"Bayern Munchen is de enige club die ik kan bedenken, maar die willen alleen reus kopen vermoed ik."

"Liar liar pants on fire."

allemaal quotes van hem op die ene pagina! 
en dat soms 1000x herhaald

We hadden te maken met arrogante (want zo noem ik zulke zich met alles-bemoeiers) zoals ook ene Marique, die niks van voetbal wisten, maar het toch allemaal beter dachten te weten dan diegene die er zelfs intensief op gestudeerd hadden en daarnaast hun hele leven bij wijze de de sector hebben leren kennen, spelers redelijk op hun kwaliteiten kunnen beoordelen etc.

Matt (jammer dat die er niet meer is!)  snapte het wel en schreef daar dit:

Ik sta je niet helemaal bij Marique.
Ik probeer mezelf even te staven.
Voor een topclub is het misschien geen kernactiviteit, maar voor de opkomende ploegen is dit wel belangrijk naar mijn mening. Waarom? Met een paar uitstekende uitgaande transfers spreek je veel mensen aan. En zeker in een soort van transfers,nl. jonge,talentvolle spelers die zichzelf al bewezen hebben op zowel nationaal als internationaal vlak. Naar mijn bescheiden mening is dit het geval bij Dortmund.

===>> argumenten voor specifieke clubs die jij dan al 4 jaar terug zag en beredeneerde, worden nu pas door financiële analisten ontdekt en opgepakt
===>> daarom : de grootste koers/waardestijgingen komen er nog aan!
Antwoord
Atitlan, de mensen hier op het forum hebben vertrouwen in je oordeel, anders waren we hier niet. En de IEX-lezers zullen hier nauwelijks komen. Dus waarom ga je door met je tirades en oude vetes. Kan je echt niet daarmee ophouden. Daarmee wordt dit forum ook onaantrekkelijker als je daar werkelijk mee wil doorgaan.
Antwoord
sorry benito, natuurlijk heb je daarin gelijk, ik zal me weer op de zaak richten
Antwoord
Borussia tegen volkswagen Wolfsburg, een stad in Nedersaksen 130.000 inwoners, gesticht door Hitler. In deze stad zou hij zijn overwinning zegevieren, Ging niet door om 1 of andere duistere reden. Goed, Dortmund rekende ook nog eens af met de voetbalclub aldaar, het werd 3-1. Mooie wedstrijd met Reus als uitblinker.
Antwoord
(18-02-2017, 22:45)connect schreef:  met Reus als uitblinker.

zo blijkt maar weer hoe subjectief meningen in voetbal kunnen zijn.. bij whoscored kreeg Reus juist het slechtste cijfer, bij ons in de krant hier vanochtend het op twee na slechtste cijfer
maar dat is zeker een teken hoe sterk Dortmund speelde, heb echter zelf alleen de samenvatting gezien

Dortmund heeft zo veel kwaliteit in haar selectie, imo hoeven we totaal niet te twijfelen over CL-kwalificatie... BVB gaat imo Leipzig nog voorbij en heeft alles om ook Bayern weer te bedreigen vanaf volgend seizoen.

Ik betwijfel dus of Leipzig dit geweldige niveau kan volhouden.
Nu bij Leverkusen Bellarabi na een lange blessure weer terug is, zie je daar het verschil. 
Schalke gaat (ook) nog hard klimmen. 
Sinds Huntelaar geepasseerd is (hij was dan wel een beetje "geblesseerd" etc. maar zal imo nu hij "terug" is gewoon gepasseerd blijven) is Schalke tevens veel minder voorspelbaar geworden. Schalke gaat er nog bij komen.. Samenvattend spelen imo Leipzig, Leverkusen en Schalke voor de plaatsen 3 en 4.
Antwoord
vandaag zijn de halfjaarcijfers verschenen, waaruit blijkt welke geweldige ontwikkeling club en  bedrijf doormaken

http://aktie.bvb.de/content/download/216..._RZ5-s.pdf

laatste studie is van Lampe Koersdoel 7 euro = faire beurswaarde volgens hen daarmee 645 miljoen euro.

file:///C:/Users/PeterGeven/Downloads/BH...221_EN.pdf

De taxaties voor omzet zijn als altijd belachelijk conservatief.

Maar goed, ik herinner me maar al te goed hoe een eerdere boef van Lampe (die moest nokken) de beurswaarde op 130 miljoen taxeerde .. precies 5 jaar terug.. midden in het tweede kampioenschapsjaar, toen eigenlijk alles al tamelijk zeker was en zeker ook heel veel omzetgroei.

Fair value in 5 jaar 5x over de kop gegaan (maar ik weet zeker dat er nog veel meer in het vat zit).
Antwoord
De markt is niet echt tevreden, een min van 2%, De pay out ratio van 15% zijnde 6 cent vind ik wat karig, een dividendrendement van 1%. Daar gaat de vlag niet voor uit. Omzet neem t wel aardig toe, vooral door die tv-rechten,
de tv rechten die de komende 4 jaar met 20% per jaar zullen toenemen. Al met al een beetje een suf verhaal als je het mij vraagt, geef ik wel toe dat ik niet zo goed, lang niet zo goed ben ingevoerd als Attilan.

De kosten zijn te hoog, stijgende omzet is leuk maar dan verwacht je een hogere winst, niet een winst waar maar 6 cent van uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders.

Dit las ik kort geleden ergens. De omzet van de voetbalclubs is de afgelopen zoveel jaar met factor 6 gestegen maar de lonen zijn met factor 7 gestegen. Dat schiet natuurlijk niet op.

Koersdoel van 7 ligt aardig in de buurt van de huidige koers, het spektakel lijkt eraf.
Antwoord
(24-02-2017, 18:20)connect schreef: De markt is niet echt tevreden, een min van 2%, De pay out ratio van 15% zijnde 6 cent vind ik wat karig, een dividendrendement van 1%. Daar gaat de vlag niet voor uit. Omzet neem t wel aardig toe, vooral door die tv-rechten,
de tv rechten die de komende 4 jaar met 20% per jaar zullen toenemen. Al met al een beetje een suf verhaal als je het mij vraagt, geef ik wel toe dat ik niet zo goed, lang niet zo goed ben ingevoerd als Attilan.

De kosten zijn te hoog, stijgende omzet is leuk maar dan verwacht je een hogere winst, niet een winst waar maar 6 cent van uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders.

Dit las ik kort geleden ergens. De omzet van de voetbalclubs is de afgelopen zoveel jaar met factor 6 gestegen maar de lonen zijn met factor 7 gestegen. Dat schiet natuurlijk niet op.

Koersdoel van 7 ligt aardig in de buurt van de huidige koers, het spektakel lijkt eraf.
[br][br]
[br][br]
Ben een beetje op de kritische toer maar dat hoort erbij. Er speelt nog iets waar BvB de zittende aandeelhouder mee genaaid heeft een aantal jaar geleden en dat is de uitgifte van nieuwe aandelen, dik 25%.

Want waren we 3 jaar geleden aandeelhouder met 70 miljoen uitstaande aandelen, nu kijken we tegen dik 90 miljoen uitstaande aandelen aan. Zeker voor de zittenblijvers is dat een aardige domper.
Antwoord

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)